15 November 2011

Pantun Teka Teki Susah Bodoh Kelakar Semua Ada

Ini hari mahu bagi teka teki juga. Itu pantun teka teki jugalah. Ini teka teki ada juga teka teki kelakar jugalah, lagi ada teka teki susah mahu jawab tapi jawapan ada kasi jugalah. Selain itu, perlu juga bagi teka teki bodoh punya orang mahu jawab, tapi tidak baiklah kalau mahu cakap bodoh juga. Semua orang tidak suka diperbodoh-bodohkan kerana ini bagi kemaluan besar jugalah. Mana ada orang suka cakap diri sendiri juga bodoh kerana  tidak dapat jawab itu teka teki susah jugalah. Kalau itu teka teki banyak susah ini membikinkan hati orang yang memberi pantun teka teki kelakar jugalah. Oleh itu tanpa membuang masa lagi mari kita lihat itu soalan teka teki dalam itu bentuk pantun teka teki jugalah.

Ini pantun teka teki yang pertama. Cuba jawab ini soalan teka teki:

MEMAKAI MAHKOTA BUKANNYA RAJA,
SISIK BADANNYA SEPERTI IKAN,
PEDANG DIHUNUS BUKAN PERWIRA,
APABILA MASAK SEDAP DIMAKAN.

Itu jawapan mesti buah nanas juga. Nanas ka Nenas ka yang penting boleh baca. Sebab ada tempat dipanggil orang Kok Lanas juga. Ini pantun teka teki buah-buahan juga, walaupun nampak seperti pantun teka teki haiwan juga.

Sekarang mari kita lihat itu pantun teka teki yang kedua jugalah. pantun teka teki ini berbunyi:

BATANG BERUAS HIDUP MENJALAR,
DAUN DIBUAT PEMBUNGKUS PULA,
PANJANG BADANNYA SEPERTI ULAR,
AIRNYA DIPROSES MENJADI GULA.

Ini pantun teka teki juga seperti teka teki haiwan jugalah. Tetapi saya banyak tahu ini pantun bukan fasal haiwan atau binatang juga. Ini kerana haiwan tidak ada gula jugalah. Mana ada binatang mengeluarkan gula atau air gula. Air manis juga tidak ada kecuali lebah. Tetapi jawapannya bukan lebah tetapi mestilah air tebu juga. Kerana tebu panjang seperti ular tetapi tiada berbisa.

SELIMUT TEBAL MEMBALUTI BADAN,
MENANGKUNG AIR DI DALAM PERUTNYA,
SEMASA MUDA ISINYA SEDAP DIMAKAN,
DI USIA TUA,BANYAK PULA GUNANYA.

Ini pantun teka teki buah-buahan juga kerana teka tekinya pastilah mengenai buah kelapa. Bukankah orang tua-tua ada mengatakan bahawa makin tua makin berminyak. Ada juga orang makin tua makin menggatal tetapi ini pantun teka teki bukanlah mengenai orang tua gatal tetapi pasti buah kelapa jugalah.

No comments: