15 November 2011

Soalan Teka Teki Pantun Teka Teki Susah

Sekarang ini budaya melepak berleluasa kerana ramai kanak-kanak bermain-main sewaktu cuti. Ini sungguh berbahaya kerana anak-anak boleh terjebak dalam gejala sosial. Jika anak-anak  tidak ada di rumah, mereka akan pergi ke siber kafe dan membuka laman-laman porno atau lucah dan melakukan perbuatan yang terkutuk. Oleh itu, marilah kita sama-sama mengisi masa lapang kita dengan aktiviti yang berfaedah seperti menjawab soalan teka teki. Ini ada pantun teka teki lagi satu set mahu kasi sama kamu. Terima kasih kerana sudi membaca teka teki ini dan apa lagi jawablah soalan teka teki ni. Ini soalan pantun teka teki tidak ada susah juga lagi mahu fikir sampai pening, tidak ada juga. Tetapi jika susah, sudah ada jawapan di bawah itu soalan teka teki juga.

Mari kita lihat sama pantun teka teki yang pertama:
Yang kabur nampak terang,
Yang jauh nampak dekat,
Untuk bergaya tidak dilarang,
Dipakai cantik untuk memikat.

Jawapan untuk teka teki yang di atas ini ialah cermin mata. Ini kerana orang memakai  cermin mata untuk kelihatan bergaya juga. Ada ramai orang memakai cermin mata kerana mata mereka rabun. Jauh tidak nampak, dekat pun tidak nampak juga. Oleh itu untuk pantun teka teki di atas jawapannya sudah pasti ialah cermin mata.

Sekarang kita lihat pantun teka teki nombor dua:
Bising bunyinya bukan ditukul,
Itulah fungsi sebagai tanda,
Ia digoyang atau dipukul,
Cubalah teka apa benda.

Kita banyak lihat ini benda bergoyang-goyang. Bukan telur yang bergoyang-goyang. Walaupun jika kita kasi tukul itu telur, pasti orang yang dipukul telurnya akan bising kerana kesakitan. Ayam juga sewaktu bertelur akan berkokok riuh sekampung. Tapi itu telur kalau sudah kena tukul pasti sudah mau pecah. Jadi ini soalan teka teki bukanlah telur jawapannya. Tetapi ada satu benda cukup besar kalau kita pukul ia bergoyang-goyang. Ini pastilah juga ialah loceng. Jadi jawapan yang tepat itu ialah loceng jugalah.
Bila dibuka ia pun keluar,
Apabila ditutup ia tak datang,
Bukannya baju atau seluar,     
Tidak berbuah tapi berbatang.

Ini soalan kedengaran lucah juga. Ini kerana apabila orang perempuan membuka baju ramai orang lelaki mahu datang tengok sama orang perempuan bogel juga. Apa lagi jika orang perempuan itu seorang gadis cantik. Ini perbuatan yang tidak baik. Tetapi soalan ini ada kata apabila dibuka ia keluar. Kalau ia ada buah dan ada batang pasti itu semua orang lelaki tahu. Tetapi jika orang lelaki buka seluar atau baju kasi bogel sudah pasti semua orang perempuan lari juga kerana takut nanti ada orang mahu rogol jugalah. Ini amat tidak baik jugalah. Lagi pun apa yang mahu keluar takkan mahu kasi kencing juga. Jadi ini soalan pasti jawapannya ialah paip air atau batang paip air jugalah.
Ada hulu ada pemegang,
Matanya banyak bilahnya tajam,
Amat berguna masa bertukang,
Boleh memotong kayu dan logam.

soalan teka teki susah ka ini macam tak ada juga. Ini soalan teka teki nampak mudah untuk dijawab. Semua pasti akur jawapan untuk soalan pantun teka teki ini ialah gergaji. Ini kerana gergaji ada hulu dan matanya juga banyak sekali.

No comments: