21 March 2011

SUPERMOON 2011 - MARCH - BULAN BESAR 2011

SUPERMOON 2011 - MARCH - FENOMENA BULAN BESAR 2011

Learn what makes a big full moon a true 'supermoon' in this SPACE.com infographic.
Source SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration

Berkat kebetulan mekanik orbital yang membawa bulan dekat dengan Bumi berbanding yang telah di lebih dari 18 tahun, bulan purnama terbesar tahun 2011 akan terjadi pada hari Sabtu, mengakibatkan beberapa pemerhati untuk menjuluki sebuah "supermoon."

Pada hari Sabtu sore jam 3 petang Eastern Daylight Time, bulan akan tiba pada titik terdekat dengan Bumi pada tahun 2011: jarak 221.565 batu (356.575 kilometer) jauhnya. Dan hanya 50 minit sebelum ini, bulan rasmi akan penuh. [Gambar: Tukar kami Moon]

SUPERMOON SUPERMOON BULAN YANG SANGAT BESAR

Pada kemuncaknya, supermoon Mac mungkin muncul 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih terang dari bulan purnama yang lebih rendah (saat bulan berada pada kedudukan terjauh dari bumi), cuaca memungkinkan. Namun, bagi pemerhati biasa, mungkin akan sukar untuk membezakannya.

supermoon tidak akan menyebabkan bencana alam, seperti gempa bumi Jepun, seorang saintis NASA telah menekankan.

SUPERMOON SUPERMOON BULAN YANG SANGAT BESAR.

Bulan belum dalam kedudukan untuk muncul ini besar sejak Mac 1993.

Pada bulan Disember 2008, ada supermoon-dekat ketika bulan berpaling penuh empat jam dari perigee nya - titik dalam orbitnya yang terdekat dengan Bumi. Tapi bulan ini, bulan penuh dan perigee hanya dalam satu jam berasingan, menjanjikan pemandangan spektakuler, bergantung pada keadaan tempatan. [Infographic: Bulan Penuh 'Supermoon' Dijelaskan]

Walaupun secara teoritis bulan purnama berlangsung sesaat, saat itu tidak terlihat untuk pemerhatian biasa.

Pada siang hari atau lebih sebelum dan sesudah, sebahagian besar akan berbicara tentang melihat bulan hampir penuh seperti "penuh," dengan luas berbayang sebenarnya dari permukaan bulan yang begitu sempit - dan perubahan lebar sehingga perlahan - bahawa sukar untuk mata kasar untuk mengatakan apakah itu ada, atau pihak mana itu.

Supermoon membuat gelombang

Selain itu, kebetulan dekat bulan purnama hari Sabtu dengan perigee akan menghasilkan pelbagai dramatik besar air pasang laut tinggi dan rendah.

Pasang tertinggi tidak akan, bagaimanapun, bertepatan dengan bulan perigee tetapi sebenarnya akan lag sampai beberapa hari bergantung pada lokasi pesisir tertentu. Sebagai contoh, di Wilmington, NC, pasang tertinggi (5.3 kaki) akan dicapai pada 11:21 EDT pada 20 Mac.

Di New York City, air yang tinggi (5,9 kaki) di The Battery datang di 10:49 EDT pada 21 Mac, sedangkan di Pelabuhan Boston, ketinggian gelombang puncak 12.2 kaki datang pada 01:31 EDT pada 22 Mac, hampir 2 1 / 2 selepas perigee.

Menurut Arahan Pegangan Observer tentang Royal Astronomical Society of Canada, penduduk kawasan sepanjang pantai Teluk Fundy di Kanada timur, 10 - to 20-kaki (3 - 6 meter) membengkak di kisaran pasang surut menegak membuat sudah jelas ketika bulan terletak berhampiran perigee, terlepas dari langit jernih atau mendung.

Setiap badai pesisir di laut sekitar waktu ini akan hampir pasti memburukkan masalah banjir pantai.

Seperti air pasang ekstrim dikenali sebagai spring tide perigean, kata musim semi yang berasal dari springen Jerman - untuk "bertumbuh," dan tidak, seperti yang sering keliru, rujukan ke musim semi.

Sebaliknya, akhir tahun ini, pada 11 Oktober, bulan penuh erat akan bertepatan dengan puncaknya, titik terjauh dari Bumi. Bahkan, pada malam itu akan muncul bulan 12,3 peratus lebih kecil daripada itu akan muncul akhir pekan ini.

Big paparan bulan purnama adalah menipu

Dan sementara bulan akhir pekan ini akan menjadi - sebagai Observer's Handbook menyarankan - yang "bulan purnama terbesar 2011," adalah variasi jarak bulan itu tidak nampak bagi pemerhati melihat bulan secara terus. [10 Hal Anda Tidak Ketahui Tentang Bulan]

Atau apakah itu?

Ketika bulan perigee terletak dekat ke cakrawala, boleh muncul sangatlah besar. Itulah ketika "ilusi bulan" terkenal menggabungkan dengan realiti untuk menghasilkan paparan yang benar-benar menakjubkan.

Untuk alasan yang tidak sepenuhnya difahami oleh para ahli astronomi atau ahli psikologi, bulan menggantung rendah terlihat sangat besar ketika melayang di dekat pohon-pohon, bangunan dan objek latar depan yang lain. Fakta bahawa bulan akan jauh lebih dekat dari biasanya akhir pekan ini hanya akan berfungsi untuk menguatkan kesan aneh.

Jadi ... bulan perigee, baik terbit di timur saat matahari terbenam atau jatuh ke bawah di sebelah barat ketika matahari terbit mungkin tampaknya membuat bulan tampak begitu dekat sehingga hampir tampak bahawa anda boleh disentuh.
Happy melamun!

No comments: