30 August 2008

Resepi Kuih Baulu Bahulu Sekarang


Resepi Kuih Baulu atau Bahulu

Antara kuih yang paling senang nak dibuat sejak berzaman-zaman dahulu ialah kuih baulu. Betul, kuih ni senang nak dibuat, kalau buka gerai tepi jalan pun boleh. Itu sebab kita tengok dekat pasar raya tu, hyper market dan lain-lain tu kadangkala ada gerai jual kuih bahulu ni. Kuih bahulu ni cuma campurkan tepung, telur dan gula, dan acuan kuih baulu wajib ada.

Sediakan bahan-bahan dan peralatan berikut:
  • Acuan kuih baulu
  • 10 biji telur
  • 600 gram tepung
  • 350 gram gula
  • Boleh juga ditambah lain-lain bahan perisa atau tambahan dirasakan perlu seperti kismis, coklat, atau sebarang perasa lain.

Cara membuatnya:

Buat adunan telur:
Kacau telur sehingga kembang atau sesetengah orang panggil pukul. Telur dan gula mesti digabungkan. Gula penuh dengan karbohidrat. Telur mengandungi protein dan omega plus. Sungguh berkhasiat kuih baulu ni puan-puan, dan akak-akak sekalian.

Campurkan sedikit tepung dengan adunan telur:
Campurkan sedikit tepung dengan satu mangkuk kecil adunan telur dan gula tadi. Jangan terlalu pekat, nanti kuih bahulu jadi keras, dan jangan terlalu cair takut nanti kuih bahulu jadi rapuh. Boleh juga dimasukkan bahan-bahan tambahan yang lain.

Panaskan acuan, tuang dan bakar:
Bila acuan sudah panas, tuangkan adunan ke dalam acuan. Jangan sampai penuh, sebab kuih baulu ni bila dia masak, dia kembang. Bakar kuih bahulu sampai warnanya kuning keemasan.

Setiap isu hangat atau berita panas seperti skandal artis, kisah kontroversi atau cerita sensasi yang disiarkan di blog isuberitahangat.blogspot.com ini telah cuba ditapis dan disunting semula supaya tidak memberi malu dan aib kepada individu -individu berkaitan. Semoga pendedahan ini akan memberi pengajaran kepada kita semua supaya jangan melampaui batas dalam pergaulan dan mana-mana urusan harian.

No comments: