31 August 2012

Mimpi Basah Siang Bulan Ramadhan

Assalamu'alaikum Wr. Wb

Ustaz, saya pelajar,  saya bingung waktu puasa tahun lepas saya mimpi basah di waktu siang hari. Tapi saya waktu itu tetap meneruskan puasa. Soalan saya, apakah puasa saya batal dan saya wajib mengqadhakanya sebelum Ramadhan tahun ini tiba? Terima kasih.

Setiabudi, Kuala Lumpur

Wa'alaikumsalam Wr. Wb.

Setiabudi, Mimpi basah (mimpi yang menyebabkan keluar air mani) tidak termasuk yang membatalkan puasa dan tidak berdosa. Yang membatalkan puasa adalah mengeluarkan sperma dengan sengaja atau berhubungan suami isteri di siang hari di bulan Ramadhan. Kewajipan anda hanya mandi wajib dan dapat meneruskan puasa. Kerana tidak batal dan tidak perlu mengqadha atau menggantikan puasa tahun lalu.

Yang paling penting, jaga fikiran dari fikiran kotor atau berbau seks semasa berpuasa. Nabi saw mengingatkan, "Siapa yang tidak boleh meninggalkan perkataan kotor dan (tak boleh meninggalkan) perbuatan kotor maka Allah tidak punya kepentingan apa-apa walaupun orang itu meninggalkan makan dan minum (puasa), " (HR. Bukhari). Selebih dari itu, tentu inilah salah satu Maha Rahman dan Rahim Allah swt, di mana Dia mengangkat undang-undang di antaranya kerana tidur. Kerana semasa itu hilang kesedaran. Nabi saw pernah bersabda, "Tidak ada undang-undang (sekalipun dosa) terhadap tiga kategori: kanak-kanak kecil sampai dia menjadi baligh, orang tidur sampai dia terbangun, dan orang gila sampai dia sembuh." Wallahu'alam - Sumber : Smartnewz.info

No comments: