01 January 2012

Larian maraton rosakkan jantung

SEBELUM ini ramai yang percaya bahawa jika kita melakukan aktiviti olahraga secara teratur, kita dapat dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Namun, terdapat beberapa aktiviti kecergasan yang perlu diberi perhatian kerana ia boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan.

Kajian oleh Universiti Melbourne, Australia baru-baru ini mendapati mereka yang melakukan aktiviti ekstrem seperti larian maraton dan memanjat gunung mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidap penyakit jantung.

Dalam kajian ke atas 40 orang atlet, pengkaji mendapati mereka yang aktif melakukan sukan tersebut menunjukkan tanda-tanda kerosakan pada bahagian ventrikel kanan jantung dan kerosakan fibrosis pada otot jantung.

Penemuan tersebut disiarkan di dalam European Heart Journal.

Rabu, Disember 7 (HealthDay News) - Beberapa atlet ketahanan boleh mengalami kerosakan pada ventrikel kanan jantung, menunjukkan penyelidikan, tetapi tidak mencadangkan bahawa ini jenis senaman yang tidak sihat, penyelidik berkata.

Ventrikel kanan adalah salah satu daripada empat kamar di tengah-tengah yang terlibat dalam mengepam darah.

Kajian ini melibatkan 40 atlet elit di Australia yang bertanding di salah satu daripada empat jenis peristiwa ketahanan: maraton, triatlon ketahanan, berbasikal alpine atau triatlon ultra. Atlet-atlet yang terlatih dan telah tiada masalah jantung yang diketahui.

Hati orang atlet telah dinilai 2-3 minggu sebelum perlumbaan, dalam masa sejam selepas perlumbaan tersebut, dan enam hingga 11 hari selepas perlumbaan.

Serta-merta selepas peristiwa-peristiwa itu, hati orang atlet telah meningkat dalam jumlah dan fungsi ventrikel kanan telah menurun. Seminggu kemudian, kerosakan ini telah berubah di kebanyakan atlet tetapi lima daripada mereka (13 peratus) menunjukkan bukti kerosakan yang kekal, dengan menunjukkan MRI parut otot jantung (fibrosis). Lima atlet telah bertanding dalam sukan ketahanan lebih daripada orang-orang yang tidak mempunyai cystic.

Tiada atlet mempunyai apa-apa perubahan dalam ventrikel kiri, menurut kajian yang diterbitkan dalam Edisi Disember 7 online Jurnal Jantung Eropah.

"Kajian kami mengenal pasti ventrikel kanan sebagai yang paling mudah terdedah kepada kecederaan menjalankan disebabkan oleh dan mencadangkan bahawa ventrikel kanan harus menjadi fokus perhatian seperti yang kita cuba untuk menentukan kepentingan klinikal keputusan ini," Dr. Andre La Gerche, penyelidikan postdoctoral rakan-rakan di Hospital St Vincent di University of Melbourne, Australia, katanya dalam satu kenyataan akhbar jurnal.

"Besar, bakal, ujian pelbagai pusat dikehendaki untuk menjelaskan sama ada senaman yang melampau boleh menggalakkan aritmia dalam beberapa atlet menarik analogi, beberapa pemain tenis membangunkan siku tenis Ini tidak bermakna tenis yang amat buruk bagimu; sebaliknya ia mengenal pasti kawasan mudah yang memberi tumpuan kepada langkah-langkah pencegahan dan rawatan, "kata La Gerche, yang kini berpusat di Hospital Universiti Leuven di Belgium.

"Ia adalah yang paling penting bahawa penemuan kami tidak terlebih diekstrapolasi untuk membuat kesimpulan bahawa senaman ketahanan adalah tidak sihat," katanya. "Data kami tidak menyokong premis ini."

SUMBER: Jurnal Jantung Eropah, Disember 6, 2011.

No comments: