14 November 2011

Babak Lucah Afiq Izzuddin Gigit Tetek Angah Raja Lawak Dalam ALAMAK TOYOL Nyaris Cetus Kontroversi

Babak ghairah yang dilakonkan oleh Afiq Izzudin iaitu Toyol menggigit puting susu Angah Raja Lawak dalam Alamak Toyol nyaris-nyaris menimbulkan isu, namun penjelasan bijak yang telah diberikan oleh Angah Raja Lawak membantu memadamkan api kontroversi tersebut.

Dalam satu babak dalam filem Alamak Toyol di mana Angah Raja Lawak dan Along sedang menjalani upacara menerima Toyol daripada Hamid Gurkha, tiba-tiba Toyol, yang dilakonkan oleh Afiq Izzudin, berusia 12 tahun, muncul dalam keadaan menghisap atau menggigit puting susu Angah Raja Lawak.

Babak dalam filem Alamak Toyol ini pada dasarnya kelihatan lucah dan ghairah tetapi sebenarnya itu bergantung pada tafsiran para penonton. Babak lucu tersebut boleh dikategorikan lawak lucah tetapi tidaklah begitu melampau.

Kebiasaannya Toyol akan menghisap darah dari ibu jari kaki tuannya tetapi dalam filem ini kebiasaan tersebut disongsangkan dengan Toyol menghisap puting susu tuannya pula.

Babak lucah yang menimbulkan pemikiran lucah dalam filem Alamak Toyol yang seterusnya ialah babak semasa Toyol sedang membuka peti besi. Kemudian muncul satu tangan berkuku panjang. Timbul tafsiran yang pelbagai di kalangan para penonton filem Alamak Toyol. Ada suara-suara di dalam panggung yang beranggapan Toyol telah dirogol atau diliwat oleh empunya tangan berkuku itu kerana cara Toyol berjalan mengangkang semasa keluar dari rumah, seolah-olah sedang menahan sakit setelah diliwat. Namun setelah keluar seekor lagi toyol berbadan emas, barulah tanggapan bahawa Toyol lakonan Afiq Izzudin diliwat adalah tidak benar.

Sebenarnya segala tafsiran lucah atau babak ghairah yang dikatakan oleh sesetengah pihak cuma wujud atas imaginasi atau pemikiran mereka sendiri. Angah Raja Lawak, Afiq Izzudin, mahupun Bob Hashim langsung tidak ada niat untuk mewujudkan sesuatu yang lucah.

Babak yang paling lucah pun mungkin cuma aksi Farah berbogel secara tak sengaja di hadapan Afiq Izzudin tetapi telah disensorkan. Juga babak di mana Angah Raja Lawak menyorok di dalam satu selimut yang sama dengan Farah ketika Farah tidak memakai baju, masih berbogel selepas pengsan melihat Toyol.

No comments: