14 March 2011

Berjuta-juta Ikan Mati

Los Angeles - Peristiwa langka terjadi di sebuah pantai di sebelah selatan Los Angeles, Amerika Syarikat. Jutaan ekor ikan ditemui mati terapung di daerah pelabuhan di Redondo Beach.

Kematian mendadak ikan-ikan sarden tersebut langsung menjadi bahan pembicaraan warga tempatan. Orang-orang datang untuk menyaksikan pemandangan langka itu. Para pegawai dan nelayan tempatan pun terheran-heran dengan kejadian misteri pada Selasa, 8 Mac waktu tempatan itu.

Namun menurut para ahli, ikan-ikan kecil tersebut kemungkinan mati kerana kekurangan oksigen akibat alga. Sementara warga tempatan menduga angin kencang yang berhembus semalaman mungkin ada kaitannya dengan peristiwa itu.

"Itu sama seperti apa yang terjadi dengan ikan-ikan mas ketika anda tidak menukar air di kolam, mulut terbuka dan perut ke atas," ujar pejabat setempat, Bill Workman seperti dikutip surat khabar Los Angeles Times dan dilansir Reuters, Rabu (9 / 3 / 2011).

"Tidak terlihat tanda-tanda adanya racun yang mungkin telah menyebabkan kematian dan penilaian awal kami adalah bahawa ini kekurangan oksigen," tuturnya.

"Tidak ada tumpahan minyak ataupun bocoran bahan apapun ke dalam air," imbuh Workman.

Juru bicara Jabatan Perikanan dan Perburuan California Andrew Hughan mengatakan, insiden ini langka namun bukan hal yang aneh. Beliau berkata, para ahli telah membuat kesimpulan bahawa berjuta-juta ikan tersebut mati akibat kekurangan oksigen setelah terbawa ke daerah pelabuhan akibat ombak ganas dan angin yang bertiup kencang.

"Kelihatannya mereka berenang ke arah yang salah dan berakhir di sudut pelabuhan yang tidak mempunyai oksigen yang mengalir bebas di dalamnya," tutur Hughan.
Beberapa waktu lalu, ratusan ribu ekor ikan juga ditemui mati terapung di perairan dan berserakan di sepanjang tepi Sungai Arkansas, antara Kota Ozark dan Clarksville, sekitar 160 kilometer sebelah barat Kota Beebe, Arkansas, AS.

No comments: