04 October 2009

Cerita Perogol Bersiri Culik dan Rogol Lapan Gadis

Khamis, 2009 Januari 08

KUALA LUMPUR: Dalam tempoh lima bulan, seorang ketua penjenayah yang juga perogol bersiri dikenali sebagai Jongos dikesan menculik dan merogol sekurang-kurangnya lapan wanita dan gadis sunti.

Lebih memeranjatkan apabila lelaki gila seks terbabit didapati sengaja menanam bebola besi ke dalam kemaluannya dipercayai untuk mendapatkan lebih keseronokan ketika memperkosa mangsa bersama beberapa rakan lain.

Lelaki itu tumpas selepas sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur melakukan operasi khas memburu kumpulan itu yang turut mendalangi jenayah curi kereta mewah.

Suspek berusia 35 tahun yang mengepalai kumpulan lima penjenayah ‘Geng Jongos’ diberkas polis bersama rakannya berusia 30 tahun yang bekerja sebagai pemandu teksi, bulan lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman, berkata suspek yang berasal dari Perak ditahan bersama rakannya di dua rumah berasingan sekitar Wangsa Maju di sini.

Menurutnya, hasil soal siasat, tiga lagi ahli Geng Jongos berusia 18 hingga 30 tahun diberkas di sekitar daerah Gombak, Selangor.

“Kelima-lima suspek yang diberkas dikesan aktif melakukan samun dan curi kenderaan sebelum menjadikan kegiatan merogol mangsa sebagai ‘hobi’ sampingan.

“Berdasarkan siasatan awal, kumpulan penjenayah itu kerap menggunakan taktik mengekori kenderaan mangsa di kalangan wanita yang baru keluar berurusan di bank,” katanya.

Menurutnya, mangsa biasanya disamun menggunakan parang sebaik keluar dari pintu kenderaan untuk membuka pagar rumah.

“Mereka akan mengugut mangsa menyerahkan kenderaan. Bagaimanapun, dalam beberapa kes, mangsa dilarikan bersama kenderaan sebelum diperkosa beramai-ramai.

“Hasil siasatan mendapati, suspek terus menjual kereta curi itu kepada broker kenderaan atau pembeli yang berminat mendapatkan kereta murah,” katanya.

Sabtu berkata, hasil penahanan lima suspek terbabit, polis memberkas 14 broker atau jurujual kereta curi yang dikesan menggunakan khidmat dua suspek lain yang berupaya mencetak cukai jalan palsu dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

“Siasatan mendapati, seorang pesara tentera adalah ‘kaki’ yang membekalkan cukai jalan palsu dengan menjualnya kepada orang ramai pada harga antara RM200 hingga RM300 sekeping. Suspek terbabit kini direman bagi membantu siasatan.

“Hasil penahanan semua suspek, polis menemui semula 13 kenderaan mewah yang dicuri kumpulan penjenayah itu membabitkan model Honda Civic, Toyota Camry, BMW, Mercedes Benz, Toyota Harrier dan Perodua Kembara,” katanya.

Menurutnya, kumpulan penjenayah dan jurujual terbabit dikesan menjual kenderaan curi itu pada harga diskaun luar biasa sehingga mencecah potongan 90 peratus daripada harga asal.

“Kereta Toyota Camry yang berharga sekitar RM150,000 cuma dijual pada harga RM15,000 manakala Honda Civic model baru berharga RM115,00 dijual pada harga runtuh RM20,000.

“Hasil kejayaan terbaru ini, polis yakin menyelesaikan 14 kes samun dan curi kenderaan di Kuala Lumpur, 10 kes di Selangor, satu di Kedah dan satu di Johor. Selain itu, lapan kes rogol dikaitkan dengan suspek,” katanya pada sidang akhbar di pejabatnya, semalam.

Sabtu menasihati orang ramai supaya berhati-hati dan tidak mudah terpedaya sekiranya ditawarkan kenderaan mewah yang dijual pada harga murah.

“Pembeli boleh dituduh mencuri kenderaan terbabit dan boleh dipenjara lima hingga enam tahun termasuk denda mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan,” katanya. - Culik, rogol lapan gadis

No comments: