10 August 2009

Ingin Mimpi Basah

Ingin mimpi basah
Oleh Shamshul Azree Samshir
sazree@bharian.com.my

SAYA ingin bertanya bagaimana caranya untuk mendapat mimpi basah atau wet dreams?

Budak Ofis,
Kuala Lumpur.

MIMPI basah atau wet dreams adalah suatu yang tidak boleh dirancang. Ia berlaku secara spontan selepas seseorang individu mencapai usia baligh. Ia kerap berlaku kepada golongan remaja dan peringkat awal dewasa.

Selepas bermimpi basah, seseorang boleh terjaga selepas ejakulasi atau bangun keesokan harinya dalam keadaan basah akibat ejakulasi.

Punca berlaku mimpi basah masih belum dipastikan lagi. Banyak tanggapan bahawa mimpi basah berkaitan mimpi erotik atau disebabkan peningkatan jumlah air mani yang tidak dikeluarkan secara masturbasi atau hubungan jenis.

Ada korelasi antara kekerapan masturbasi dan mimpi basah. Secara umumnya lelaki yang kerap mengalami mimpi basah kurang mengamalkan masturbasi manakala lelaki yang kerap mengamalkan masturbasi kurang mendapat mimpi basah.

Bagaimanapun, setakat ini tidak ada kajian yang boleh memberi punca sebenar mimpi basah.

Jika saudara mengalami mimpi basah, saudara tidak perlu bimbang atau tertekan. Ia adalah sesuatu yang normal dan tidak akan menimbulkan sebarang kesan memudaratkan.

Mimpi basah juga bukanlah tanda penyakit yang serius dan tidak perlu menjalani pemeriksaan atau rawatan kesihatan
_________________________________
mimpi basah masturbasi mimpi basah air mani erotik mimpi basah masturbasi mimpi basah air mani erotik mimpi basah masturbasi mimpi basah air mani erotik mimpi basah masturbasi mimpi basah air mani erotik mimpi basah masturbasi mimpi basah air mani erotik

No comments: