07 December 2008

Bekas Teman Lelaki Mahu Kembali Semula! Patutkah Anda Bagi Peluang?

Bekas Teman Lelaki Mahu Kembali Semula! Patutkah Anda Bagi Peluang?

Anda sudah bosan dengan si dia! Hidup dengan dia amat menyeksakan. Anda dikongkong, perasaan anda tidak diambil berat, seolah-olah anda rasa disayangi, dilayan dengan baik dan manja hanya apabila diperlukan. Dipendekkan cerita, akhirnya anda putuskan perhubungan anda. Cukup! Sampai di sini saja.

Keputusan anda muktamad tetapi dengan cukup sadis, bekas teman lelaki anda anda yang sebelum ini seorang yang cukup ego, garang kononnya, macho dan mengambil mudah perasaan anda, merayu…menangis sambil berkata, “Ampunkan abang…tolonglah sayang, abang akan buat apa saja, kembalilah...” Dengan suara yang sebak dan terketar, air matanya berderai laju.

Tindakannya membuat anda sebagai wanita yang lembut hati dan penyayang amat menyentuh jiwa.

Jadi, adakah betul kali ini bekas teman lelaki anda anda tu betul-betul maksudkan apa yang dia ucapkan tu? Macamana anda nak tau dan pastikan?

Ingat 5 perkara ini di fikiran anda.

1) Anda TIDAK perlu beri dia peluang sekali lagi! Inilah dia perkara yang pertama sekali yang perlu ada dalam fikiran anda. Fikiran seperti ini akan mengurangkan anda berfikir dengan banyak dan pastinya juga mengelakkan banyak lagi perbincangan dengan dia. Selain itu, anda akan tenang dan ini membantu anda membuat keputusan yang bijak kemudian hari.

2) Kalau dia jujur, dia pasti akan tunaikan janjinya. Sebagai contoh, kalau dia kata dia takkan tengking anda lagi, dia akan berhenti buat macam tu. Kalau anda suruh dia pergi terapi sebab dia ni ketagih arak atau sebab dia nak buang sifat panas barannya yang anda dah tak tahan tu, tanpa banyak soal dia akan pergi.

3) Dia takkan mendesak anda. Tak siapa pun suka didesak apatah lagi dalam keadaan anda. Untuk mendapatkan anda semula, dia perlu dan mesti berikan anda masa dan ruang. Sikap macam ni daripada dia adalah di antara ukuran yang cukup penting untuk anda lihat kejujuran, kematangan dia dan adakah dia dapat kawal perasaannya yang jika tidak pasti membuat anda lebih jauh darinya. Anda perlu faham, orang yang jenis “manipulative” atau yang jenis cuba “ingin menguasai” takkan bagi masa yang anda perlukan untuk anda buat keputusan yang baik untuk ANDA. Orang yang “manipulative” hanya mahu keputusan yang baik atau menguntungkan diri dia sahaja.

4) Anda lihat dia akan jadi pendengar yang baik. Sikap dia akan merendah diri, tak la macam sebelum ni, ego semacam, apa anda cakap dia buat selamba, buat tak dengar saja, macam cakap dengan tunggul. Ikut naluri anda, pasti anda perasan kalau dia berlakon buat macam tu.

Lagi satu, sikap jujur dia tu mesti diambil kira bila anda kata “tidak” dan dia akan faham dan terima. Dia juga akan faham kalau anda letakkan sempadan dalam perkara tertentu terhadapnya sebagai contoh anda kata, “Saya tak nak awak telefon saya dalam masa seminggu, ni, sebab saya nak tenangkan fikiran”, tanpa banyak soal dia akan dengar dan ikut. Sekiranya perkara-perkara seperti ini dia tak dapat buat, apa pun alasannya, dia tetap belum berubah dan jujur dalam janjinya.

5) Perubahan 90%-100% pada sikap buruknya. Kalau dia betul berubah… dalam jangkamasa tertentu, anda boleh lihat perubahan pada dirinya. Segala apa yang anda tak suka tentang perangai dan sikap buruknya dulu, dah hampir tidak ada atau tak mustahil dah tidak ada terus!

Ingat! Letakkan masa untuk tengok dia berubah dan kotakan janjinya. Tapi berapa lama ya? OKAY. tidak kurang dari 3 bulan. Ya, tak kurang dari 3 bulan! Sebabnya kalau dia betul jujur dia akan tunggu anda berapa lama pun masa yang anda tetapkan dan sanggup hadapi risiko untuk tidak diterima oleh anda tanpa banyak soal disebabkan kesedarannya yang dia ni dah buat salah. Kalau sekiranya dia berlakon je selama ni. . anda pasti dapat lihat, rasa dan tau bahawa selama ini janjinya itu hanya lakonan. Orang yang berlakon dalam hal macam ni jarang dapat bertahan selama itu untuk mengaburi lakonan mereka.

Apa yang anda minta dia buat sebenarnya bukanlah banyak mana pun. Anda hanya ingin dia tunjukkan yang terbaik untuk anda, buka semula harapan dalam perhubungan dan yang penting kembalikan kepercayaan anda padanya. Apa saja yang dia lakukan dalam tempoh yang anda sendiri kawal ini, memberi diri anda masa dan alasan kukuh untuk terima dia atau pun tidak.

Dalam masa yang sama, berhati-hati dalam membuat keputusan. Ada juga yang inginkan peluang sekali lagi dan kemudian akan mengunci hati anda dengan sikap jujurnya yang mengaburi hati anda bahawa dia sudah berubah. Orang seperti ini akan berusaha mendapatkan anda kembali tanpa anda ketahui dia tidak jujur.

Jadi, untuk mengelakkan anda kecewa dalam perhubungan cinta yang menyusahkan anda, keputusan perlu dibuat dengan mengambil kira banyak perkara.

Selalunya hati kecil anda akan lebih tau dan kenal sama ada dia berlaku jujur atau tidak dan patutkah anda kembali padanya walaupun dia telah berubah dan melakukan segalanya.

Ingat! Jauh di sudut perasaan anda adalah hati kecil yang kenal dirinya, gunakan perasaan ini dengan bijak untuk keputusan terakhir.
_________________________________
petua cinta sejati rahsia cinta hubungan sesama manusia hubungan suami isteri cinta sesama manusia cinta lelaki cinta wanita cinta perempuan tips cinta panduan cinta cerita cinta eratkan hubungan kekasih bekas kekasih cinta pertama suami isteri petua suami petua isteri tips isteri tips wanita rahsia lelaki rahsia wanita rahsia isteri rahsia suami mulut suami mulut isteri petua cinta sejati rahsia cinta hubungan sesama manusia hubungan suami isteri cinta sesama manusia cinta lelaki cinta wanita cinta perempuan tips cinta panduan cinta cerita cinta eratkan hubungan kekasih bekas kekasih cinta pertama suami isteri petua suami petua isteri tips isteri tips wanita rahsia lelaki rahsia wanita rahsia isteri rahsia suami mulut suami mulut isteri

No comments: