27 December 2012

Artis luar kena daftar

Artis luar kena daftar
Disediakan oleh Berita Harian

Dari kiri; Zed Zaidi, Abdul Rahim dan Presiden PROFIMA, Khir Mohd Noor pada sidang media di Hulu Klang, semalam.

Tiga persatuan gerak langkah lindungi kepentingan penggiat seni tempatan

Kemasukan artis dan produksi luar untuk bekerja di negara ini membuatkan tiga persatuan tidak senang duduk dan mula mengatur gerak bagi mengekang situasi itu dengan menubuhkan badan bertindak yang berperanan membantu penguat kuasa Perbadanan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Persatuan Profesional Pekerja Filem Malaysia (PROFIMA) dan Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN) berganding bahu memperkasakan Padu Citra bagi menguatkuasa undang-undang industri seni, dalam usaha melindungi pekerja seni tempatan.

Bermula Januari 2013, kemasukan artis dan pekerja seni dari luar negara perlu mematuhi garis panduan termaktub dalam Padu Citra dengan membuat permohonan melalui tiga persatuan berdaftar ini, mengikut bidang tugas masing-masing.

Sijil Perakuan Penggambaran (SPP) akan dikeluarkan persatuan berkenaan mengikut kelayakan dan mereka perlu terlebih dulu mendaftar menjadi ahli persatuan berkaitan.

Naib Presiden FDAM, Abdul Rahim Awang, berkata usaha itu bagi melindungi penggiat seni tempatan daripada dipinggirkan di samping mengekang kemasukan artis luar secara tidak sah.

"Produksi dari India kerap melakukan penggambaran di negara ini dan ada antara mereka cuma mendapatkan permit daripada Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL), tidak SPP. Jika produksi luar tidak mendapatkan SPP, kita ada hak meminta mereka menghentikan penggambaran serta-merta.

"Jika kita sukar memasuki negara luar untuk melakukan penggambaran, kenapa kita perlu beri kelonggaran kepada produksi luar? Dengan memberi syarat kelulusan, kita bukan saja dapat menjalinkan kerjasama dengan mereka, sebaliknya mampu bertukar kepakaran dengan tenaga kerja seni tempatan," katanya.

Jupe salah guna pas lawatan

Menyentuh mengenai isu pelakon Indonesia, Julia Perez, Presiden SENIMAN, Zed Zaidi, menegaskan kemasukan artis seksi itu ke negara ini adalah tanpa permit Pekerja Filem Asing, selain menyalahgunakan pas lawatan sosial.

Mereka memandang serius perkara itu dan meminta setiap pelakon filem, drama, iklan dan klip video asing supaya mendapat kebenaran daripada persatuan berkaitan terlebih dulu.

"Kita akan adakan lawatan ke gabungan persatuan seni di Indonesia dan Singapura tahun depan bagi memperjelaskan syarat kemasukan ahli atau artis mereka ke negara ini," katanya.

Gantung keahlian

Berhubung dua kes cabul yang dikaitkan dengan pengarah serta pelakon tambahan baru-baru ini, Abdul Rahim berkata, kes itu masih dalam siasatan polis dan tiada kaitan dengan persatuan.

Katanya, kes pertama membabitkan seorang lelaki yang menyamar sebagai pengarah filem bukannya kes rogol, sebaliknya cubaan merompak. Lelaki berusia 40-an itu sudah ditahan polis, baru-baru ini.

"Kedua-dua kes ini tidak membabitkan persatuan, cuma tindakan suspek memperkenalkan diri sebagai pengarah sudah mencemarkan nama FDAM. Kalau ada ahli kita yang didapati bersalah menyalahguna gelaran pengarah mereka, kita akan ambil tindakan menggantung keahlian mereka seumur hidup,” tegasnya.

No comments: