31 October 2012

Haziq Tom Tom Bak Meninggal Dunia

Bila masa Haziq Tom Tom Bak meninggal dunia? Yang meninggal dunia sebenarnya ialah Aiman Hariz peserta Tom Tom Bak yang ramai orang keliru dengan si Haziq Tom Tom Bak.

Aznil Nawawi berjaya mengikut jejak ikonnya, Sudirman untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya. Adakah Haziq berjaya mengikut langkah Aznil pula?

TATKALA menyaksikan filem genre komedi Nujum Pak Belalang yang diarahkan oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee, kita pasti terkenangkan keletah pelakon cilik Bad Latif yang memegang watak Belalang.

Gayanya yang bersahaja dan bijak memainkan karakter membuatkan nama Bad Latif atau nama sebenarnya M.H. Ali H.A. Latiff antara pelakon kanak-kanak yang popular pada era P. Ramlee.

Justeru tidak hairanlah Bad Latif merupakan kanak-kanak Melayu pertama dinobatkan, Pelakon Kanak-kanak Lelaki Terbaik pada Pesta Filem Asia di Tokyo menerusi filem, Batu Belah Batu Bertangkup.

Kini industri seni tempatan diriuhkan dengan kehadiran pendatang baru yang cukup terkenal di kalangan kanak-kanak menerusi program, Tom-tom Bak dan Macam-macam Aznil, Muhammad Haziq Mohd Hazem.

Menurut pengacara nombor satu negara yang menjadi individu bertanggungjawab mencungkil bakat Haziq, Aznil Nawawi, Haziq seorang kanak-kanak yang begitu istimewa berbanding kanak-kanak lain. Dia begitu jujur dan tidak bersikap hipokrit ketika bergaul dan berhadapan dengan orang ramai.

AZNIL menganggap Haziq seorang kanak-kanak yang begitu istimewa dan jujur.

“Apa yang menarik mengenai Haziq ialah meskipun berusia sembilan tahun, tetapi corak pemikiran dan kelakuannya sungguh matang. Ketika mengacara dalam segmen Borak, Tom-tom Bak, Haziq begitu berhati-hati menuturkan kata-kata supaya tidak menyinggung perasaan orang lain.

“Dia juga bersikap terbuka dan tidak malu beraksi di hadapan kamera serta spontan tatkala mengacara. Rasa berbangga juga apabila pihak produksi iklan dapat mengesan bakat Haziq menerusi program di Astro,” ujar Aznil ketika dihubungi selepas menjalani proses rakaman Tom-tom Bak.

Keletahnya yang bersahaja tatkala berhadapan di hadapan penonton, membuktikan dirinya seorang kanak-kanak yang berani dan yakin.

“Haziq nak jadi macam uncle Aznil. Uncle bijak, kelakar, bergaya dan baik dengan kanak-kanak. Haziq pun nak belajar rajin-rajin untuk masuk ke Universiti Malaya. Sebab uncle Aznil pun pernah belajar di universiti tu.

“Peluang bergandingan bersama uncle Aznil sememangnya impian Haziq. Sejak menonton rancangan, Macam-macam Aznil, Haziq terus meminta mama menghantar ke sesi uji bakat program tersebut,” luah bakat cilik yang begitu menyanjungi pengacara itu.

Aznil melahirkan rasa terharu apabila Haziq bercita-cita untuk mengikut jejak langkahnya, terutamanya menuntut di UM. Tambahnya: “Impian Haziq itu membayangi diri saya sendiri. Ketika kanak-kanak, saya begitu meminati Allahyarham Sudirman sehingga menanam hasrat untuk belajar di UM sama seperti Sudirman.

“Akhirnya hasrat tersebut tercapai kerana saya berpendapat untuk berjaya dan terkenal seperti Sudirman saya perlu mengikut langkahnya. Kini Haziq pula ingin mencontohi saya.

Bakat kanak-kanak berdarah campuran Melayu Arab yang bijak berhadapan dengan audiens dan bercakap tanpa bantuan skrip, menyebabkan dia terpilih sebagai pengacara dalam beberapa majlis. Antaranya Konsert Merdeka dan Festival

AZLIN sentiasa menasihatkan Haziq supaya mengutamakan pelajaran.


Astro bersama pengacara dan pelakon Zoey dan Zizan (Raja Lawak).

Bukan itu sahaja, tawaran demi tawaran iklan dan drama juga diterimanya. Namun begitu, setiap tawaran yang ditawarkan perlu dikaji terlebih dahulu oleh ibunya, Aqurina Azlin Azizol, 34.

“Buat masa ini kami hanya menerima tawaran berlakon iklan berbanding drama. Ini kerana proses penggambaran drama memerlukan komitmen dan tempoh yang lama. Perangai Haziq pula tepat sahaja pukul 9 malam adalah waktu tidurnya.

“Lagipun saya dan suami tidak mahu, Haziq keletihan pada keesokkan hari untuk ke sekolah. Bagi kami pelajaran perlu diberi keutamaan terlebih dahulu,” kata Azlin mengenai Haziq yang pernah berlakon iklan Streamyx, Singapore Tourism, Carera Bingo (alat tulis) dan Kinrara.

Tambah Azlin, sejak kecil lagi Haziq sudah mula menunjukkan minat dalam bidang seni. Di rumah selain membaca buku cerita dan bermain permainan PS2, dia akan menyanyi dan menari.

Boleh dikatakan setiap kali ada perjumpaan keluarga, Haziq pasti menghiburkan saudara-maranya dengan menyanyi lagu-lagu hit, bermain gitar dan menari.

“Haziq memang suka bidang ini kerana dapat jumpa artis dan masuk televisyen. Namun begitu, Haziq nasihatkan kepada kawan-kawan yang ingin menghadiri uji bakat Tom-tom Bak supaya lakukan yang terbaik.

“Buat apa yang uncle Aznil minta. Jangan buat uncle Aznil sedih sebab dia suka kanak-kanak periang dan sporting,” kata Haziq yang teringin berlakon di samping Aznil dan Awal Shaari. – IZYAN LIYANA MOHD. DARIF

No comments: