21 September 2011

Isu kontroversi Hantu Bonceng hina Islam – Zizan minta maaf


Hantu Bonceng telah pun menemui peminat filem tanah air pada 31 Ogos lepas sempena sambutan kemerdekaan dan sambutan aidilfitri. Lakonan hebat Zizan Raja Lawak, Juliana Evans, Jue Aziz dan ramai lagi telah pun memeriahkan kamu semua.
citer ni banyak hina agama islam..wat lawak x beringat..main-main ngan azan..g masjid pakai baju death note yg ade lambang salib tu..ada scene mengucap xhabis..agak2 la wat lawak pown..aku terasa ngan citer ni..sal x sensitif ngan agama ISLAM, tambah2 lagi pelakon dan pengarah nya org ISLAM…ada ke bogel depan hantu kalu jumpe..ni tahyul ****w name nya..org baca la ayat kursi ke hape..nt jawab la esok2 kat akhirat…time tu baru tau lawak ke x..
Filem arahan Ahmad Idham mengisahkan Amran yang gemar berlumba haram yang tiba-tiba terlibat dalam satu kemalangan yang meragut nyawa gadis yang memboncengnya. Sejak itu, gadis yang tidak tenteram itu menghantui Amran dan Amran meminta kekasihnya, Halimaton dan rakannya Kunyit sempurnakan mayat gadis tersebut.
mmg betul pun.. aku pun bengang bila dia mengucap x abis.. pastu bila g surau, dan dan panas.. time dgr azan, dok main2kan.. citer ni byk mengejek dr memberi pengajaran..
Namun filem ini dikritik kerana kontroversinya dimana dalam satu adegan Hantu Bonceng, Zizan jelas menghina  Rasulullah SAW dengan menyebut “Ashaduanna Muhammadar Syaitan” yang membawa maksud “Aku naik saksi bahawa Muhammad itu Syaitan”. Ditambah dengan mempersendakan azan, memakai baju ada tanda salib death note ke masjid dan beberapa isu tahyul seperti bogel depan hantu.
Zizan telah pun tampil meminta maaf atas kesilapannya menghina Rasulullah dalam filem tersebut dalam Twitternya.
“Saya faham, apa yang salah… salah jugak. Tapi pasal hina Islam memang jauh dari otak fikiran saya la.. takde lagsung terniat. Ini adalah Agama dan Rasul saya.. Maaf sekiranya saya silap,”  – Zizan
Walaupun bukan sepenuhnya salah Zizan, pengarah dan kru penyuntingan harus lebih peka dengan soal agama ini memastikan tidak menjadi ikutan anak-anak muda kini. Harap yang mana tak elok tu dijadikan pengajaran kepada semua.

  • kontroversi hantu bonceng
  • hantu bonceng hina islam
  • hantu bonceng kontroversi
  • zizan hantu bonceng
  • isu hantu bonceng
  • hantu bonceng hina
  • kontroversi zizan
  • kontroversi filem hantu bonceng
  • kontroversi hantu
  • zizan hina islam
kedua
realiti. ak pernah tengok gmba candid orang tengah solat pkai t-shirt dengan tulisan “F*CK YOU” kt blakang bju time p solat jemaat. kat ohtidak.com kot. kalau xsilap la
ketiga
fahamkan ayat ni. “hal- hal ni jangan dibawa bergurau”. tapi “nak sound orang kadang2 kita kena bergurau”. “orang kita kan kaya bahasa, kita guna bahasa kiasan.kita bukan orang barat nak sound direct.mau kena parang on the spot.” . “kadang- kadang kalau kita bahasa sopan sangat, orang tak faham. tapi tak pe kita guna ayat makan dalam. dalaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmmmm………” dan insya- allah hasilnya akan menusuk kalbu dan kekal dalam tempoh waktu yang lama.
fikir-fikirkan dan renung- renunglah.
ok. bye. assalamualaikum
p/s: klo lulus tapisan, kira ok la tu. aku tak stuju kalao guna istilah TABOO. tapi istilah tepat untuk orang Malaysia ialah SENSITIVITI.

Terdapat dialog dalam satu babak “Hantu Boceng” yang berbunyi “asyhadu anna Muhammadar syaitan” (aku naik saksi bahawa Muhammad itu syaitan).
“Kalimah syahadah bukan perkataan yang boleh dijenakakan atau dipersenda sedemikian rupa, justeru ia membawa kesan yang boleh menggugurkan syahadah walaupun ia sekadar lakonan,”-ustaz Nasrudin Hassan.


No comments: