07 January 2011

Trip To Hong Kong - Melancong Ke Hong Kong

Manfaatkan kunjungan anda ke Hong Kong dengan panduan perjalanan yang menyeluruh untuk tarikan utama, perancangan perjalanan dan tempahan penginapan , ditambah peta interaktif dan maklumat penting pada iklim dan Imigresen dan Kastam keperluan.

Kota yang ramai di Hong Kong hanya kumpulan desa-desa nelayan ketika dituntut oleh Inggeris pada tahun 1842 selepas Perang Candu Pertama dengan China. This failed attempt by the Ching Dynasty to stop the British trading in opium led to Hong Kong being ceded to Britain under the Treaty of Nanking that year. Upaya ini gagal oleh Dinasti Ching untuk menghentikan perdagangan Inggeris membawa candu ke Hong Kong yang menyerahkan kepada Inggeris di bawah Perjanjian Nanking tahun itu. The Kowloon Peninsula was handed over in 1860 and a 99-year lease on the New Territories, comprising the area north of Kowloon up to the Shenzhen River plus 235 outlying islands, was granted in 1898. Semenanjung Kowloon diserahkan pada tahun 1860 dan sewa 99 tahun di New Territories, terdiri daripada wilayah utara Kowloon sampai Sungai Shenzhen ditambah 235 pulau-pulau terpencil, diberikan pada tahun 1898.

Under the unique principle of 'One Country, Two Systems', Hong Kong returned to Chinese sovereignty on 1 July 1997 as a Special Administrative Region of the People's Republic of China. Berdasarkan prinsip unik dari "Satu Negara, Dua Sistem ', Hong Kong kembali ke kedaulatan China pada tarikh 1 Julai 1997 sebagai Kawasan pentadbiran khas dari Republik Rakyat China. This arrangement allows Hong Kong to enjoy a high degree of autonomy, retaining its capitalist system, independent judiciary and rule of law, free trade and freedom of speech. Tetapan ini membolehkan Hong Kong untuk menikmati tingkat tinggi autonomi, mempertahankan sistem kapitalis, mahkamah yang bebas dan undang-undang, perdagangan bebas dan kebebasan bercakap.

Hong Kong's magnificent harbour has been the key to its development as a trading port and entrepĂ´t for China, progressing through an industrial era to become a leading financial and services centre in Asia. Hong Kong megah pelabuhan telah menjadi kunci untuk pembangunan sebagai pelabuhan perdagangan dan entrepot untuk China, terus berkembang melalui era industri untuk menjadi pusat kewangan dan perkhidmatan yang terkemuka di Asia. The unique blend of eastern and western influences, matched by diverse attractions and stunning countryside, has also made Hong Kong Asia's prime tourist destination. Yang unik campuran pengaruh timur dan barat, dibarengi dengan pelbagai tarikan dan luar bandar yang menakjubkan, juga telah's perdana destinasi pelancongan Asia Hong Kong.

Hong Kong terletak di pantai tenggara Cina di mulut Sungai Pearl menghadap ke Laut Cina Selatan. Covering an area of 1,104 square kilometres (425 square miles), the territory is made up of Hong Kong Island, the Kowloon Peninsula and the New Territories. Seluas 1.104 kilometer persegi (425 batu persegi), wilayah ini terdiri dari Pulau Hong Kong, Semenanjung Kowloon dan New Territories. At the core is Victoria Harbour , which separates Hong Kong Island from Kowloon and beyond that, the New Territories that runs up to the boundary with Mainland China. Pada intinya adalah Victoria Harbour , yang memisahkan Pulau Hong Kong dari Kowloon dan lebih dari itu, New Territories yang berjalan sampai ke batas dengan Daratan China. As well as making up the bulk of Hong Kong's land mass, the New Territories also incorporates 262 outlying islands, including Lantau where the airport is located. Seperti halnya yang membentuk sebahagian besar daratan massa Hong Kong, New Territories juga merangkumi 262 pulau-pulau terpencil, termasuk Lantau mana lapangan terbang berada.

Despite its dense urban environment, about three quarters of Hong Kong's total area is countryside, including about 40% designated as country parks and special areas that are all easily accessible. Walaupun persekitaran bandar yang padat, sekitar tiga perempat dari jumlah keseluruhan luas's Hong Kong adalah desa, termasuk sekitar 40% ditetapkan sebagai taman negara dan kawasan khusus yang semuanya mudah dicapai

Hong Kong mempunyai iklim subtropika dengan musim yang berbeza. Typhoon season is May to November. musim Taufan adalah Mei hingga November. When a typhoon is approaching, warnings are broadcast on TV and radio, and signals indicate its significance, the latest position and expected movement of the centre of the tropical cyclone, information on the wind strength, rainfall and sea level in the territory. Ketika angin taufan mendekat, amaran yang disiarkan di TV dan radio, dan isyarat menunjukkan signifikansi nya, kedudukan terkini dan gerakan yang diharapkan dari pusat siklon tropika, maklumat pada kekuatan angin, curah hujan dan paras laut di kawasan-kawasan itu. When typhoon signal 8 is hoisted, businesses and shops close down and flights may be cancelled. Ketika taufan isyarat 8 adalah mengangkat, perniagaan dan kedai-kedai tutup dan penerbangan boleh dibatalkan. There is a separate warning for heavy rain. Ada peringatan berasingan untuk hujan lebat.

No comments: