04 December 2010

Cara Menjimatkan Minyak Kenderaan

Cara Menjimatkan Minyak Kenderaan
JUMLAH penggunaan minyak yang meningkat pasti membebankan pengguna kenderaan terutama jika kos ditanggung semakin membebankan. Ikuti panduan pemanduan berikut yang dapat membantu menjimatkan petrol kenderaan anda.

Dua peraturan asas yang penting dan perlu kita ingat ialah memandu secara efisien dan memastikan kenderaan diselenggarakan dengan baik.

Kelancaran pemanduan
Pemanduan agresif (suka memecut serta kerap kali beralih antara menekan pedal petrol dan pedal brek) amat membazirkan petrol. Sekiranya anda memandu kenderaan dengan lancar anda dapat meningkatkan penjimatan petrol sehingga 33 peratus ketika memandu di lebuh raya dan lima peratus di jalan raya ibu kota.

Mematuhi had laju
Secara amnya, ekonomi optimum petrol boleh diperoleh antara kelajuan 90 km/j hingga 100 kmj. Penggunaan petrol semakin meningkat apabila mengatasi kelajuan 100 km/j. Setiap peningkatan kelajuan 8 km/j melepasi 100 km/j meningkatkan penggunaan petrol kereta anda sehingga 5 peratus.

Penyelarasan enjin
Membaiki enjin kenderaan yang tidak setala atau kenderaan gagal ketika ujian pengeluaran asap dapat menjimatkan penggunaan petrol sebanyak 4 peratus. Bagaimanapun, peratusan ini bergantung kepada faktor seperti jenis pembaikan enjin dan bagaimana kerja pembaikan dijalankan.

Penukaran penapis udara
Pemilik kenderaan digalakkan menukar penapis udara kerana penukaran secara teratur dapat menjimatkan petrol sebanyak 10 peratus. Penapis udara kenderaan anda dapat menghalang kekotoran serta melindungi enjin kereta daripada kerosakan. Penukaran penapis udara bukan saja menjimatkan petrol malah memelihara enjin kenderaan anda.

Pam tayar dengan tekanan yang betul
Kenderaan anda dapat menjimatkan penggunaan petrol pada kadar 3.3 peratus sekiranya semua tayar dipam dengan tekanan angin betul. Setiap kekurangan 1 psi pada tekanan udara, tayar kenderaan anda menyebabkan peningkatan penggunaan petrol sebanyak 0.4 peratus. Jika tayar kenderaan anda kekurangan 10 psi, maka peningkatan penggunaan petrol adalah sebanyak empat peratus. Tayar yang dipam dengan tekanan angin betul akan tahan lebih lama dan lebih selamat.

Kegunaan minyak pelincir disyorkan
Anda dapat menjimatkan petrol kenderaan anda pada kadar 1 hingga 2 peratus dengan menggunakan minyak pelincir disyorkan pengeluar. Sebagai contohnya, penggunaan minyak pelincir 10W-30 untuk enjin yang direka bagi menggunakan minyak pelincir 5W-30 meningkatkan penggunaan petrol pada kadar 1 hingga 2 peratus.

Jangan biar enjin kereta melahu berpanjangan
Membiarkan enjin melahu bersamaan dengan 0 kilometer setiap liter petrol dibakar dan ia mengakibatkan kehausan enjin. Rancanglah perjalanan anda supaya dapat menjimatkan masa serta petrol.

Penggunaan kuasa Cruise
Dengan menggunakan kuasa Cruise, anda akan memandu pada satu kelajuan tetap ketika di lebuh raya, ia dapat menjimatkan petrol kenderaan anda.

Penggunaan gear pacuan
Sekiranya anda memandu kenderaan dengan menggunakan gear ini, kelajuan enjin kenderaan anda menurun. Apabila ini berlaku, ia menjimatkan petrol serta mengurangkan kehausan enjin kenderaan.

Semasa isi minyak

1. Caranya begitu mudah di mana apabila kita mengisi minyak selalunya kita akan menekan "Alat Pengepam Minyak" pada nozzle pam tersebut secara maksima (genggaman maksima) untuk pengisian yang cepat. Tetapi apa yang perlu dilakukan sekarang adalah dengan menekan nozzle minyak tersebut secara minima yang boleh. Dengan meluangkan sedikit masa, penjimatan adalah luar biasa kerana jika anda mengisi minyak pada tahap mengepam yang maksima, petrol tersebut akan bercampur dengan gas (lebih banyak gas daripada petrol). Pada kadar yang minima pula hanya petrol sahaja yang akan dipamkan ke dalam tangki kereta kita.
2. Elakkan mengisi minyak pada cuaca yang bersuhu tinggi. Isi minyak pada awal pagi atau malam kerana pada waktu ini minyak kurang termeluwap dan berketumpatan yang tinggi.
3. Membuat isian semula minyak apabila takat minyak tidak kurang daripada separuh tangki kenderaan. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda “E” baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.
4. Elakkan mengisi minyak ketika lori tangki minyak sedang mengisi tangki di stesen minyak untuk mengelak kotoran di dalam tangki bercampur dengan minyak yang diisi disebabkan oleh tekanan pengeluaran minyak daripada lori yang kuat semasa proses tersebut.

Tips-tips tambahan

1. Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.
2. Pastikan anda menggunakan gear yang betul. Penggunaan gear rendah untuk kelajuan yang tinggi akan mengakibatkan anda kehilangan lebih 45% minyak.
3. Bawa kereta dengan kelajuan yang konsisten dan kurangkan penukaran gear.
4. Jangan membrek secara mengejut. Brek berlebihan mengakibatkan tenaga bahan api hilang melalui penggeseran tenaga.
5. Tutup tingkap kereta ketika memandu. Ia akan menjimatkan minyak anda sehingga 10%.
6. Jika boleh kurangkan penggunaan penghawa dingin. Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk.
7. Elakkan memasang peralatan tambahan yang tidak aerodinamik seperti alat pengangkutan barang di atas bumbung.
8. Elakkan melalui kesesakan jalan raya dengan membuat perancangan perjalanan terlebih dahulu.
9. Kurangkan perjalanan jarak dekat.
10. Guna tayar kereta yang low profile dan mempunyai special rubber compound (Grip tinggi rintangan kurang).
11. Pakai rim tayar biasa dan mengikut kesesuaian jenis kereta. Penggunaan rim tayar yang lebih besar menyebabkan bebanan kepada enjin.
12. Jangan membawa barangan terlalu banyak kerana apabila berat bertambah bebanan enjin akan meningkat dan penggunaan minyak akan bertambah._
cara menjimatkan minyak kereta cara save budget minyak petrol kereta petua jimat minyak petrol kereta dan motosikal

No comments: