10 August 2009

Tidak mudarat tahan air mani ketika onani

Tidak mudarat tahan air mani ketika onani
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras

SAYA selalu melakukan onani tetapi cenderung menahan air mani daripada keluar. Tabiat ini boleh dikatakan dilakukan hari-hari tetapi dalam seminggu, sekali atau dua kali air mani dilepaskan. Adakah perbuatan saya ini berbahaya dan boleh memberi kesan tidak baik?

Josh, Johor Bahru.

PERBUATAN menahan air mani dari keluar semasa onani tidak mendatangkan apa-apa kemudaratan. Malah teknik menahan air mani dari keluar ini diajar kepada pesakit yang mempunyai masalah ejakulasi pra matang.

Dari segi perubatan moden, tidak ada masalah jika saudara kerap melakukan onani dan tidak ada kesan jangka masa panjang sekiranya onani ini diamalkan walaupun setiap hari. Malah ia digalakkan kerana membantu kita mengenali bahagian atau focus erotic pada badan kita sendiri selain dapat melepaskan seseorang dari tekanan seksual.

Kemudaratan hanya akan timbul sekiranya seseorang itu mula ketagih melakukan onani dan jika individu terbabit tidak dapat menumpukan perhatian kepada perkara lain seperti pembelajaran atau pekerjaan.
_________________________________
onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual onani onani air mani ejakulasi pa matang tekanan seksual

No comments: