26 August 2008

Pintu Ke Neraka Di Darvas - Uzbekistan

Pintu Ke Neraka Di Bumi
Darvas, Uzbekistan

Photos by John H.Bradley

Terletak di Darvaz, Uzbekistan, dan tempat ini dipanggil sebagai "The Door to Hell" yang membawa maksud "Pintu ke Neraka". Kisah tempat ini bermula 35 tahun lalu, semasa sepasukan ahli geologi ke mari untuk melombong gas.

Semasa kerja-kerja melombong gas dilakukan, mereka dengan secara tidak sengaja menemui gua bawah tanah yang sangat besar sehingga menyebabkan kesemua peralatan mencari gali gas dan khemah jatuh ke dalamnya. Tidak ada sesiapa yang berani masuk ke dalam tempat ini kerana tempat ini dipenuhi dengan gas yang beracun.

Lubang ini telah terbakar selama 35 tahun tanpa henti. Tidak ada sesiapa yang dapat menganggar jumlah gas yang telah terbakar sepanjang tempoh tersebut. Gas yang terpendam di dalam lubang ini seolah-olah tidak pernah habis.




Setiap isu hangat atau berita panas seperti skandal artis, kisah kontroversi atau cerita sensasi yang disiarkan diblog ini telah cuba ditapis dan disunting semula supaya tidak memberi malu dan aib kepada individu -individu berkaitan. Semoga pendedahan ini akan memberi pengajaran kepada kita semua supaya jangan melampaui batas dalam pergaulan dan mana-mana urusan harian.

No comments: